Pet grooming-ul a apărut în Anglia la începutul secolului XX. De atunci și până acum a devenit o profesie recunoscută și s-a extins în întreaga lume. Despre cum a arătat dezvoltarea acestui domeniu și până la cele mai cerute tunsori și trenduri din lumea îngrijirii canine, am povestit cu Isabella Jane Doblas Jones, stilist canin internațional cu 40 de ani de experiență în domeniu.
Isabella a venit în România în luna februarie și a ținut un seminar de tunsori creative și sculptură în blană în cadrul Lofty Pets Academy.
Mai multe puteți citi pe larg în interviul de mai jos.
Isabella, lucrezi în industria de pet grooming de câteva decenii. Cum s-a schimbat acest domeniu de când ai început tu și până în prezent?
Îmi place că spuneți decenii, în loc de ani. Lucrez de 40 de ani în acest domeniu, iar oamenii se miră când își dau seama că este vorba de foarte mult timp. Dintotdeauna mi-a plăcut să am o foarfecă în mână, iar când eram mică obișnuiam să tund și să coafez părul păpușilor cu care mă jucam.
Am început să lucrez de la vârsta de 13 ani, în Anglia, o țară în care pet grooming-ul s-a dezvoltat încă de la începutul secolului 20. Prin anii 1900 în Londra au apărut tot mai multe saloane de coafură canină, iar aristocrația a primit cu bucurie acest lucru.
Revenind însă la întrebare, cred că pet grooming-ul a căpătat amploare în urmă cu vreo 10 ani, inclusiv în Spania și în alte țări precum Brazilia sau Africa de Sud. Chiar dacă englezii rămân cei care au dat startul acestui fenomen, China este, în acest moment, cea mai dezvoltată țară din lume privind pet grooming-ul. Ce mă bucură cel mai mult este că, de-a lungul acestor ani, meseria de pet groomer a devenit recunoscută, iar oamenii au înțeles cu ce ne ocupăm și cât de importantă este munca noastră pentru starea de bine și sănătatea patrupezilor.
Ce înseamnă faptul că meseria de stilist canin contribuie la starea de bine a prietenilor noștri blănoși? Cum îi ajută mersul regulat la un salon canin?
Grooming-ul implică două aspecte: pe de o parte igienă, pe de altă parte frumusețe. Sigur că igiena este cea mai importantă. Un câine curat, spălat și pieptănat este un câine fericit. Plus că un groomer cu experiență funcționează ca un ajutor pentru medicul veterinar. Dacă cineva merge constant cu patrupedul la salon, stilistul poate să identifice și să semnaleze diferite afecțiuni care apar la nivelul pielii, ochilor sau urechilor. După ce îndeplinim toate aspectele privind curățenia și sănătatea, putem vorbi despre tunsori, forme și accesorii.
Legat tot de sănătate, mulți oameni aleg astăzi produse organice, indiferent că este vorba despre haine, cosmetice sau alimente. Cum arată acest trend în domeniul îngrijirii canine?
Întotdeauna le spun clienților că, indiferent dacă își duc câinele la un salon specializat sau îl îngrijesc acasă, este important să folosească produse naturale și de calitate. Însă le recomand să citească cu atenție eticheta și să se asigure că ingredientele provin din surse sigure. Produsele naturale sunt blânde cu pielea și nu produc leziuni. Este foarte important să folosim astfel de soluții, mai ales dacă îi spălăm pe blănoși săptămânal. Spre exemplu, câinii sălbatici nu aveau nevoie să facă baie; se curățau frecându-se de ierburi sau de diferite plante uleioase benefice pentru blana lor. Drept urmare, ingredientele naturale își fac mult mai bine treaba decât cele chimice.
Care sunt cele mai în vogă trenduri privind frumusețea și îngrijirea canină la ora actuală?
Dacă la începuturi oamenii își doreau tunsori standard și practice, internetul a produs schimbări majore. Acum clienții vin în saloane cu diverse fotografii și le spun stiliștilor cum ar vrea să arate câinii lor. Cred că în acest moment un trend important este cel al aplicării de culoare pe blană, alături de tunsori creative și personalizate, care pun în valoare personalitatea patrupedului.
Nu sunt neapărat adepta trendurilor, ci cred mai degrabă în capacitatea unui groomer de a se adapta în funcție de fiecare câine cu care lucrează și de a-l face să arate cât mai bine. Acest lucru poate să însemne puțină culoare, un accesoriu din mărgele, o eșarfă sau chiar o bentiță. Sigur că putem vorbi și despre vopsirea unghiilor, însă unele lucruri consider că sunt exagerate. În această categorie intră și hainele.
Care este părerea ta despre industria de fashion canină?
Exact ca în cazul nostru, există tot felul de piese vestimentare, culori și materiale care apar pentru câini. Însă patrupezii nu au neapărat nevoie de ele, mai ales dacă au blana generoasă. Într-adevăr, când sunt foarte aranjați arată bine, iar stăpânii sunt fericiți. Trebuie luat în considerare faptul că unii câini acceptă hainele și se simt confortabil, iar alții nu. Recomand purtarea hainelor doar în timpul iernii. Dincolo de aspectul estetic, este important să ne dăm seama cât de bine se simt blănoșii cu anumite haine sau accesorii și să nu exagerăm dacă nu le face plăcere. La fel ca în cazul produselor de igienă, recomand și aici materiale naturale precum bumbacul, pentru că este mult mai prietenos cu pielea animalelor.
Crezi că stăpânii de animale preferă anumite rase de câini? Ne poți da câteva exemple?
De-a lungul carierei mele, am călătorit pe tot globul și am observat că fiecare țară are o rasă de câini preferată și că acest lucru se schimbă cam o dată la 2-3 ani. Când am venit în România, am realizat că cele mai populare rase de aici sunt Shih Tzu și Bichonul Maltez. Cel din urmă este un câine potrivit pentru familii, având un caracter prietenos, însă blana este destul de dificil de îngrijit. În Spania, pe lângă Bichonul Maltez, oamenii aleg cu precădere rase precum Yorkshire Terrier sau Pomeranian. Englezii preferă rasa Cocker Spaniel și Poodle. Într-adevăr, și eu îndrăgesc cel mai mult rasa Poodle – a doua cea mai inteligentă din lume. În plus, au o personalitate amuzantă, nu miros și nu lasă păr.
Care este stilul de tunsoare care dă ora exactă în lumea grooming-ului?
Cu siguranță este vorba despre asian style. Așa cum spuneam la început, China este cu un pas înaintea tuturor în aproape orice fel de business. Avem multe de învățat de la ei pentru că au stiliști canini de excepție. În principiu, stilul asiatic se poate descrie astfel: blana de pe corp este tunsă scurt ca patrupezii să poată purta haine; pe picioare blana rămâne mai lungă, iar capul are acel aspect simpatic de păpușă. Este o tunsoare creativă, jucăușă și care îți permite să ai rezultate foarte frumoase.
Isabella, care este tunsoarea ta preferată?
Eu sunt o fire mai rebelă. Niciodată nu mi-a plăcut să respect regulile sau să-i copiez pe alții. Mi-a plăcut mereu să obțin tunsori unice, care să poarte amprenta mea. Acum șase ani am creat o tunsoare care m-a făcut cunoscută în întreaga lume. Se numește spirala. Nu mi-am propus să inventez nimic, am tratat totul drept o joacă. Însă după ce am postat o singură fotografie pe internet, lucrurile au luat-o razna.Toată lumea voia să învețe această tunsoare. Am mers inclusiv în Tazmania și am ținut cursuri acolo. Nu este o tunsoare ușor de realizat – ai nevoie de multă pricepere și de ani de experiență. Este acel stil de tunsoare care îi face pe oameni să întoarcă capul pe stradă și să-ți ceară o fotografie cu câinele. Asta înseamnă pentru mine să ai pasiune pentru grooming și să devii un adevărat profesionist în domeniu.